HOELANG MOET JE EEN ADMINISTRATIE BEWAREN?

Als ondernemer ontkom je er niet aan: ‘administratie’. Maar hoelang moet je een administratie bewaren? Een ondernemer moet zijn administratie 7 jaar bewaren. Voor gebouwen is dat zelfs 10 jaar. Dit is een wettelijke regel, maar een betrouwbare administratie is ook essentieel voor een goede bedrijfsvoering.

Wat moet je allemaal bewaren?

  • Alle facturen dus inkoopfacturen en verkoopfacturen
  • Alle kasbonnen
  • Bankafschriften
  • Contracten
  • Urenregistratie, agenda’s of andere afspraakboekjes*
  • Correspondentie, dus alle mails

* Hiermee kun je bijvoorbeeld aantonen dat je minstens 1225 uur aan je onderneming hebt besteed en dus in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek!

Hoe moet je de administratie bewaren?
In principe in de vorm zoals je de administratie hebt gemaakt of ontvangen. Dus alle digitale gegevens moet je digitaal bewaren. Je moet er voor zorgen dat deze gegevens snel toegankelijk zijn bij een controle van de belastingdienst.

Waarom moet je je administratie zo lang bewaren?
Het is natuurlijk van belang voor een goede bedrijfsvoering en als bewijs voor gedane transacties. Maar aan de hand van jouw administratie controleert de belastingdienst de aangiften btw en inkomstenbelasting. Als jouw administratie niet deugdelijk is, mag de belastingdienst het te betalen belastingbedrag schatten. En dat zal nooit in het voordeel van de ondernemer uitvallen.

Groet Henny

P.S. Heb je je al aangemeld voor het mini webcollege op 10 september? Tijdens dit webcollege leg ik stap voor stap uit hoe je de economische levensduur berekent. Meld je >> hier << aan.

LAAT JOUW REACTIE HIERONDER ACHTER:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BLOGOVERZICHT

Hoelang moet je een administratie bewaren?

Hoe werkt een webcollege?

Is jouw cursusmateriaal up to date?

Spookfacturen… hoe herken je ze?

Vakantietijd…tijd voor een nieuw boek

De Kleine Ondernemers Regeling wijzigt. Wat betekent dit?

Minder telefonische verkoop door wijziging Handelsregisterwet

Hoe stuur je een factuur naar de overheid

OVER HENNY

Henny Krom

Henny Krom

Eigenaar, trainer en auteur

Henny is een onderwijsvrouw pur sang. Ze heeft veel ervaring met lesgeven aan volwassenen. Ze hecht aan structuur en goede uitleg. Ze gebruikt haar eigen geschreven studieboeken, die inmiddels ook door andere grote opleiders (LOI, NCOI) gebruikt worden. Omdat Henny ook veel kennis heeft van de examens, gaan cursisten altijd goed voorbereid naar het examen en behalen daar prima resultaten!